tirsdag 4. oktober 2011

Skattejakt!


For mange måneder siden fikk jeg en mail med spørsmål om jeg kunne tenke meg å få tilsendt skattejakter for barn, og prøve ut disse! Siden jeg elsker barnebursdager og aktiviteter som dette, takket jeg selvfølgelig ja! Planen var å prøve ut den ene skattejakten da Ferdinand fylte fem i april, men siden Constanse var bare to uker da, strakk ikke tiden til. Og siden har jeg tenkt kjempeofte at jeg skulle gjøre det, men så har ting kommet i veien!

Sist fredag besøkte vi gode venner, og dagen var perfekt for en skattejakt! Aldersgruppa for skattejaktene er 4-8 år, og med fire små på 3, snart 4,  5 og 5,5 passet det fint!


Ungene var ute og lekte da venninna mi og jeg ropte til dem at vi hadde fått et brev! Skattejakten går ut på at en voksen leser små fortellinger med en gåte på slutten! Ungene løp til oss, og hørte spente på første ledetråd..



"Kaptein Gulltanns papegøye Polly, var ansvarlig for deres skatt, hun gjemte første ledetråd der avisen en morgen datt..."

Ungene forsto raskt at her gjaldt det å finne postkassa! Der lå en lapp med en papegøye på! Og fortelleren leste videre...



..og ungene fant ledetråder i brødboksen, i badekaret og under dørmatta...



...før de tilslutt løp mot låven, der skatten skulle ligge!



Theodor har funnet skatten, nå gjenstår det bare å få den ut!



Fire lyse hoder prøver å åpne boksen, og med litt hjelp...



...fikk de endelig belønningen sin! Gullpenger (i plastikk og sjokolade), tyggiskuler og kjærligheter på pinne!



Og etter skattejakten fikk alle barna diplom, og koste seg med godteri i sola.


Gullpengene som fulgte med kan brukes til å betale i en kiosk i barnebursdager, feks for pølse eller is. Hos oss ble det kun til lek, og ungene har faktisk brukt dem når de leker butikk her hjemme også. Vi fikk også tilsendt en mer "jentete" skattejakt, den tenker jeg prøve når Augusta fyller fire i november.


Alt i alt var dette en flott opplevelse for ungene. De var litt utålmodige når teksten skulle leses, jeg vet ikke om det skyldes alder eller kribling etter å finne neste ledetråd. Teksten kunne kanskje vært noe kortere. Men etter noen påminnelser forsto de at de måtte lytte for å vite hvor de skulle lete. Morsomt at fortellingen gikk på rim! Jeg tror de fire barna var i rett alder, de syntes det var kjempespennende og sto med store øyner! Og de prata om skattejakten resten av dagen!




bildet er lånt fra barnebursdager.no



Slik så pakka vi brukte ut. Jeg synes prisen på 179 kr er absolutt verdt det, siden det er masse moro for ungene, og de får tildelt diplom og gullpenger. Dessuten kan skattejakten brukes flere ganger.

Siden med skattejaktene heter barnebursdager.no.





ha en fin tirsdag!

6 kommentarer:

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Det så utrolig morsomt ut...
Takk for idden.
klem

Lenebo sa...

sukk...Du er så flink. Takk for tipset

tante Hilde sa...

Heisann ! Så gøy for både store og små.
Mange fine innlegg,med flotte bilder. Det hekla teppet var så fint.
Ha det fint. Klem fra tante

Elin sa...

De der var jammen smarte! :) Lite jobb og mye stas! Helt perfekt for mor M & E!
Ha en strålende dag Silje!

Kine sa...

Så genialt :) Det er definitivt noe jeg skal tenke på til neste bursdag :)

Mari sa...

Så arti! Og så bra at det finnes ferdige pakker! Husker mamma pleide å lage sånne skattejaktkart og pakker i pakkekalenderen min før jul. Med enten gåter eller et kart hvor jeg måtte krype over og under stoler og bord og innom forskjellige rom i huset. Jeg husker det var skikkelig stas! :-)